Selene op reis, juli tot half augustus 2016. De Cirkel rond.
Schipper Tjerk Koops en stuurvrouw Henny Zomerdijk
Onze plannen zijn na alle Oceaan oversteken zoveel mogelijk dagtochten te maken terug naar Nederland.
De eerste tocht is naar de 'Ria's' wat zijn Ria's, dit kunnen heel brede of smallere inhammen vanaf zee zijn die zeer diep het land in kunnen lopen, lijkt wat op de Fjorden in Noorwegen. Verder willen we verschillende eilandjes aandoen van Frankrijk die aan de kust in de golf van Biscaye liggen, dan verder naar het noorden, richting Brest, Kanaal eilanden en verder naar huis.
Zonsondergang |
We Vertrekken 30 juni vanuit de haven van Leixôes dat dicht bij Porto ligt, uitgezwaaid door Otto onze buurman die op ons schip heeft gelet, ook Wim komt ons uitzwaaien ik ben hem dankbaar voor de vele films en muziek die ik van hem mocht downloaden we hebben er onderweg al veel plezier van.
Het is behoorlijk mistig de eerste paar uur, later komt de zon tevoorschijn en bekijken we de mooie kust van Portugal. Tegenwind en op de motor leggen we de afstand van 64 mijl af, zeilen is geen optie met windkracht 2-3 N. In de avond ankeren we in de baai van Baiona met mooi uitzicht in de eerste 'Ria'.
Volgende ochtend met de Dinky naar dichtbij liggende jachthaven van Baiona waar we gisteravond een aantal Nederlandse schepen met dezelfde vlaggen in 't wand naar binnen zien varen. Wij willen wat boodschappen doen en zijn toch wel nieuwsgierig naar die Nederlanders, het blijken 12 schepen incl. bemanning te zijn die gezamenlijk een flottielje naar de Azoren maken en via Engeland weer terug naar Nederland gaan, zijn daar doen ze 3 maanden over.
In Baiona zijn zoals de meeste oud Spaanse huizen met 'kantwerk' geveltjes zoals ik ze noem, leuk om naar te kijken we wandelen lang het Fort en gaan bij een Tourist Office naar binnen omdat we morgen bij de eilandengroep 'Ile de 'Cies' willen ankeren en een eiland gaan bekijken. Daar moet je een "Permit' (bewijs) voor aanvragen, voor toestemming daar te mogen zijn dat gaat moeilijker dan we denken.
Het is één groot natuurgebied en zeer beschermd, de toestemming regelen wordt niks het duurt ong. een week voordat je het officiële papiertje in handen hebt we doen het dus niet. Het is beter om dat vooraf te regelen thuis ofzo, jammer volgend keer beter.
Bij de Selene terug gekomen hebben we onze Engelse buren even op visite gevraagd een goede Engelse les voor ons, David verontschuldigde zich voor de "Brexit' in het Verenigd Koninkrijk, hij is er sterk op tegen en schaamde zich ervoor dat het zo gelopen is. Met een hapje en drankje is het gezellig.
Baiona - Cangas 10 mijl - wind Noord
Het is maar een korte afstand vandaag en genoten van het uitzicht op de eilanden van Ile de 'Cies' waar we langsvaren, mooie stranden, ook een grote vuurtoren.
Meren af in de haven van Cangas met uitzicht op het oude Spaanse stadje, ons opgekalefaterd en gaan wandelen natuurlijk een terras uitgezocht om naar het bruisende feestgewoel te kijken. Het is gezellig druk hier in het weekend, langzaam wandelen we de Boulevard af terug naar de Selene.
Toen gebeurde het....... Gezellig babbelend struikel ik over een raar stoepje en val bijna, we horen allebei een harde knak/krak uit mijn voet komen, ojee wat nu weer denk ik dat is niet best, strompelend weer op het schip geklommen.
Varen de volgende dag verder naar Muxia het is 60 mijl, varend langs de z.g. 'Permit' eilanden, hoge rotsen mooie stranden ziet er goed uit. Later op de dag verwen ik mijzelf op een zonnebad incl. was beurt en voel mij weer fris en zongebruind.
In de haven van Muxia mogen we aan een brede steiger gaan liggen. Voor de volgende dag bestellen we een taxi met rolstoel om toch maar even naar m'n voet te laten kijken in het dicht bij zijnde Ziekenhuis 20 km. verderop.
Na een paar uur in het Z.H. (taxi chauffeur blijft wachten)
vertrek ik met een 'Brace' om mijn voet plus 2 krukken in de rolstoel weer terug met de taxi en Tjerk naar Muxia, in m'n voet is een bot gebroken ze noemen het een "Mars breuk" 6 tot 8 weken rust.
Chauffeur is erg aardig de behandeling in het Z.H. ging ook prima, op de Selene heb ik van te voren een lijstje gemaakt uit het woordenboek Nederlands-Spaans, van de Spaanse woorden die naar mijn inzicht nodig waren en dat was erg handig.
Wij laten ons afzetten op een terras om een late lunch te nemen. Chauffeur komt later nog vragen of we het naar ons zin hebben! Ik mag de rolstoel gebruiken totdat we weer met de Selene vertrekken. De afrekening is verbazingwekkend laag!
Met de "Brace" schoen op tafel
|
We zien veel Jan van Genten voorbij vliegen en een mooie vuurtoren C.Prior, daarom heen hangt een laagje mist, heel apart.
Komen de Ásterix' tegen in Cedeira met schipper Ben en zijn vrouw Monique,
Ben de techneut zijn we tegengekomen op het Azoren eiland Faial in de haven van Horta, van Ben downloaden we een uitstekende weer site van 'zygrib'.
keuken prinses zittend opeen rol koffertje |
Van Muxia tot Gijon uitspraak is Gigon is totaal 170 mijl.
Gijon ligt in noord Spanje aan de golf van Biskaje een mooie en leuke stad om te bezoeken. Vuurtorens Cabo de Torres, Cabo de Pênas.
Dit is een echte 'Zandloper' zie vorige blog |
Maandag 11 juli windspeed 15 knopen, koers 43 graden 243 mijl
Vertrekken om 17.00 uur om de oversteek naar de eilanden- reeks van Frankrijk te overbruggen boven La Rochelle, dat wordt 2 nachten doorvaren met een rommelige zee en veel langs komende buien in de nacht.
Komen 13 juli aan bij het eiland Ile d'Yeu om 10.20 uur het ziet er gezellig druk uit in de haven, Tjerk klaart in en hijst de Franse vlag.
Het eiland verkend, eerst een taxi besteld om ons naar het dorp te brengen het is te ver om te lopen voor mij met de krukken. Toen de bus genomen die het eiland rond rijdt, de Hortensia's staan volop in bloei prachtig, er rijden hier heel veel kleine oude Renaults rond, het eiland heeft veel van Terschelling weg met ook veel fietsers. Zondag is het de 14e en wordt de bestorming van de Bastille herdacht we worden verrast met een 'Spetterend' vuurwerk laat in de avond! Wij ontmoeten hier ook Gerrit en Bettina van de NoordHinder de laatste keer was op de BVI's een hartelijk weerzien met een glaasje, geen ranja.
Vrijdag 15 juli wind WNW 25 gr. 65 mijl - richting Houat
NoordHinder is al om 0.600 vertrokken wij om 11.00 uur zij richting zuid, wij noord.
De koers zetten we op 330 coördinaten 46gr. Noord en 02gr. West
We zijn van plan om voor 20 juli bij Brest te zijn er is daar dan een "Tall Ship" evenement bezig waar heel veel klassiekers aan mee doen en het bijzondere hieraan is dat Abel een neef van Tjerk één van de stuurmannen is op een Tall Ship, Tjerk's zus en haar familie varen al gast mee op dat schip. Wij gaan dat festijn eens bekijken.
Na een zonnige dag motoren gooien we het anker uit in een kleine baai bij ' Ile de Houat'.
Zaterdag 16 juli 25 graden, wind gedraaid naar Oost 30 mijl te gaan.
10.30 vertrek Maar één uurtje gezeild toen zakte de wind weer in dus motoren
M.S Selene.
Veel zeilschepen voor en achter ons dat hebben we een tijd niet gehad, we zien de eilanden na 3 uur varen al liggen. Ile Houat en het grote groene eiland Belle-Ile, varende langs het schiereiland van Quiberon richting Ile de Groix dat ligt ter hoogte van Lorient.
12.00 uur Lui varend en wat om ons heen starend, over een uurtje maar eens aan de lunch met zo'n heerlijk Frans stokbrood incl. een glaasje wijn misschien?
Tjerk kan ook eens goed uitrusten die heeft het maar druk met mij en moet al het voordek werk doen, bij havens zorgen dat de landvasten en stootwillen aan de zijkant hangen, de was doen en ophangen en ook nog mij verzorgen(grapje) maar ik moet toegeven ik word in de watten gelegd.
Vanavond gaan de Bioscoop deuren weer open en bekijken we de indruk wekkende film 'Zwartboek".
Motor weigert dan maar peddelen |
|
Een bijzondere ervaring was de tocht langs Ile de Sein en Tevenec een doorvaart die hele aparte stromingen geeft,de omgeving draagt daartoe bij want er zijn weinig gevaarlijker kusten.
In het oosten ligt Race de Sein, met een berucht zware getijdenstroom versnelling. We scheuren met 8.5 - 9
knopen door het water.
Om 17.00 uur ankeren we drukke in baai van Camaret. Het is nu extra druk omdat i.v.m. het jaarlijkse TallShip evenement, waar ook 15 Nederlandse TallShips aan mee doen vanuit Brest.
Een geweldig evenement waarin vele klassiekers meedoen. Op één van de Nederlandse TallShips varen Tjerks zus met kinderen mee, haar zoon Abel is daar één van de stuurmannen.
Camaret - Labarwach -Roscoff daarna naar één van de Kanaal eilanden 'Sark'.
dat was geen succes om daar achter anker te gaan liggen, de eerste paar uur ging dat prima maar toen het tij veranderde begonnen we steeds meer te schommelen (swell), de nacht duurde lang. SARK |
Van Sark naar Cherbourg, wij varen door de bekende "Race van Alderney met z'n mist banken en maalstromen.
Door een kolkende kokende zee schudden we met een snelheid van 13.4 knopen er door, dat is de hoogst gemeten snelheid, de afstand is 8 mijl heel fascinerend.
Pas 4 mijl voorde Franse kust trekt de mist op en zien achter ons een aantal zeilschepen de zelfde kant op gaan als wij. Verder naar St. Vaast de Haege een bijzonder mooi stadje waar alles nog in oude stijl is en niets aan veranderd . Tjerk is daar ruim 20 jaar geleden geweest en vind het zelfde kleine slagers winkel terug van toen. Ook de grootte bijzondere winkel van Sinkel waar van alles te koop is Maison Gosselin.
Een zeer oude bijzondere winkel |
Vanaf Sint Vaas de Heage besluiten we flink door the varen naar Nederland vooral ook omdat we de keerkoppeling niet meer vertrouwen met het manoeuvreren in havens.
Met nog één overnachting in Duinkerken en de wind is gunstig zeilen we langs
Nieuwpoort- Oostende -Zeebrugge tot Scheveningen 29 juli. wind Zuid, 100 mijl gevaren.
Zaterdag 30 juli Scheveningen - IJmuiden - Haarlem, wind Noord later Zuid 2 BFT dus motoren.
Aankomst in IJmuiden om 14.00 uur, een heel vreemd gevoel dat de cirkel nu rond is waar we 2 jaar en 1 maand over gedaan hebben maar ook een zeer voldaan gevoel dat we het met z'n tweetjes geflikt hebben.
Vlot geschut in IJmuiden en via Buitenhuis - Rijksbrug en sluis van Spaarndam komen we aan bij de Haarlemsche Jachtclub met alle vlaggetjes op van de landen waar we geweest zijn.
De gevaren afstand is mijl 10.600 mijl
Het aantal landen inclusief de eilanden die we bezochten is 25.
Heel weinig problemen aan en op het schip gehad, nieuwe accu's in Martinique
waar we de zeer oude bijboot ook meteen vervingen voor een nieuwe versie, Een nieuwe UV laag op de rolfok, een gescheurde halfwinder weer gerepareerd in Portugal en op laatst een nieuwe keerkoppeling. Onze Selene heeft het mogelijk gemaakt dat we deze reis konden ondernemen, een "Pracht Schip".
Tjerk en Henny
Een aantal van de leukste ervaringen waren:
De feestjes bij vertrek in 2014 en de tocht door het Caledonisch kanaal.
Ierland waar we uit ons dak gingen in de Pup van Kinsale.
de ARC van 2014
Het Sinterklaas feest op Bonaire ook de Kerst en Nieuwjaar vieringen '14-'15-'16
Het bezoeken van de mooiste "Bounty" eilandjes en anderen eilanden in het Caribisch gebied.
Snorkelen met Anja en Richard bij Saba in het mooie azuur blauwe water.
De mooiste vogels spotten.
Oceaan zeilers ontmoeten en vrienden maken.
De Selene afgemeerd met een lange lijn aan een kokosboom/palmboom.
Omslaan met de bijboot en aanspoelen op een tropisch eiland.
Iedere dag zwemmen om het schip en schilpadden, roggen en alle kleuren
vissen zien. Vlak naast je duikende Pelikanen.
De allermooiste ervaring vind ik het gevoel van vrijheid en ook vaak denkt dat je droomt en in een paradijs terecht bent gekomen. De rust en de ruimte en het samen doen is een geweldig gevoel.
Hiermee sluit ik de laatste blog af en hoop dat alle blog lezers veel lees en kijk plezier hebben gehad.
Schrijfster en fotograaf Henny Zomerdijk.
Aankomst in IJmuiden om 14.00 uur, een heel vreemd gevoel dat de cirkel nu rond is waar we 2 jaar en 1 maand over gedaan hebben maar ook een zeer voldaan gevoel dat we het met z'n tweetjes geflikt hebben.
Het aantal landen inclusief de eilanden die we bezochten is 25.
Heel weinig problemen aan en op het schip gehad, nieuwe accu's in Martinique
waar we de zeer oude bijboot ook meteen vervingen voor een nieuwe versie, Een nieuwe UV laag op de rolfok, een gescheurde halfwinder weer gerepareerd in Portugal en op laatst een nieuwe keerkoppeling. Onze Selene heeft het mogelijk gemaakt dat we deze reis konden ondernemen, een "Pracht Schip".
Tjerk en Henny
Een aantal van de leukste ervaringen waren:
De feestjes bij vertrek in 2014 en de tocht door het Caledonisch kanaal.
Ierland waar we uit ons dak gingen in de Pup van Kinsale.
Het Sinterklaas feest op Bonaire ook de Kerst en Nieuwjaar vieringen '14-'15-'16
Het bezoeken van de mooiste "Bounty" eilandjes en anderen eilanden in het Caribisch gebied.
Snorkelen met Anja en Richard bij Saba in het mooie azuur blauwe water.
De mooiste vogels spotten.
Oceaan zeilers ontmoeten en vrienden maken.
De Selene afgemeerd met een lange lijn aan een kokosboom/palmboom.
Omslaan met de bijboot en aanspoelen op een tropisch eiland.
Iedere dag zwemmen om het schip en schilpadden, roggen en alle kleuren
vissen zien. Vlak naast je duikende Pelikanen.
De allermooiste ervaring vind ik het gevoel van vrijheid en ook vaak denkt dat je droomt en in een paradijs terecht bent gekomen. De rust en de ruimte en het samen doen is een geweldig gevoel.
Hiermee sluit ik de laatste blog af en hoop dat alle blog lezers veel lees en kijk plezier hebben gehad.
Schrijfster en fotograaf Henny Zomerdijk.
Hallo Hennie en Tjerk
BeantwoordenVerwijderenWat een belevenissen, fijne zeiltochten en blijkbaar zit een ongeluk in een klein hoekje. Wat een pech, Hennie. Hopen dat alles goed mag herstellen en je weer vrolijk rond kunt huppelen over een poosje. Nog veel zeilplezier en voorzichtig zijn, hoor! �� Groetjes van Coen en José