Het laatste Lock , Sea Lock van het Caledonian Canal |
Oban |
Gezellig Oban |
Verder naar het Crinan Canal
Erg veel stroming onderweg ! |
Oude nog werkende scheeps helling |
pracht plek tussen 2 sluisjes in Crinan |
moeder en jonge Alk |
Tjerk hees de Ierse vlag voor het laatste stuk naar Bally Castle een aardig stadje langs de kust
In de haven zagen we
niemand met de Ierse vlag alleen Engelse , toen merkten we onze vergissing
Bally Castle ligt in “Ulster”het gebied wat de Engelsen in Ierland bezet hebben
en niet terug aan de Ieren willen geven ( persoonlijke mening van een Ierland
fan).
Tjerk maar weer de
Ierse vlag gestreken en geen zin om de Engelse gastenvlag erop te zetten.
Er was in de laatste 2 haventjes een uitstekend ontvangst van WiFi en is het verbazingwekkend dat het in die kleine havens prima geregeld is , dat ontbreekt heel vaak in grotere havens.
Er was in de laatste 2 haventjes een uitstekend ontvangst van WiFi en is het verbazingwekkend dat het in die kleine havens prima geregeld is , dat ontbreekt heel vaak in grotere havens.
We reisden verder
over Ierse zee langs de grote baai van Belfast het weer is buiig maar lopen met
een snelheid van 12 knoop , stroom mee naar de haven van Bangor .
Na een druilerige
middag en avond zien we uit naar de oversteek van morgen naar het eiland “Man “
50 mijl .
.28 juli Wekker gaat om 06:00 uur de schipper staat op en maakt zijn schip klaar voor vertrek het enige bemanningslid in dit geval een vrouw mag zich heerlijk omdraaien in haar kooi en slaapt dus uit. Wisseling om 09:30 koffie klaar en ARC vlaggen gehesen ook de zelfgemaakte rode vlag met de 3 benen erop voor het volgende eiland. Na een paar uur komt het eiland Man in zicht , Tjerk wilde daar graag naar toe omdat hij als Assenaar veel met de TT races van doen had , en er lange tijd een uitwisseling van motorraces over en weer met “Man “ geweest is.
.28 juli Wekker gaat om 06:00 uur de schipper staat op en maakt zijn schip klaar voor vertrek het enige bemanningslid in dit geval een vrouw mag zich heerlijk omdraaien in haar kooi en slaapt dus uit. Wisseling om 09:30 koffie klaar en ARC vlaggen gehesen ook de zelfgemaakte rode vlag met de 3 benen erop voor het volgende eiland. Na een paar uur komt het eiland Man in zicht , Tjerk wilde daar graag naar toe omdat hij als Assenaar veel met de TT races van doen had , en er lange tijd een uitwisseling van motorraces over en weer met “Man “ geweest is.
We moeten wachten om de haven van Peel in te varen er zit een drempel voor de ingang
en daar kunnen wij met onze diepgang van 2.10 m.
alleen met hoog water over.
Kregen een prima
plek en het ziet er hier erg leuk uit.
De vlag het
Manx-symbool , de rode vlag met daarop een cirkel waar drie benen aan zitten.
Wat betekent dat ? de inwoners van het eiland hebben een prettig soort
eigenwijze zelfstandigheid ontwikkeld . Ze zijn trots op hun eiland en laten
dat graag weten. Eigen Manx munten, bankbiljetten , postzegels en een eigen
taal. Bestuurlijk werken ze samen met het Verenigd Koninkrijk, maar daar hoor
je ze zo min mogelijk over. Wel vertellen ze graag dat ze géén onderdeel zijn van de UK en van de EU.
En die vlag? De drie benen betekenen : Wichever way you trow me, i will stand.
De volgende dag een rit met de lokale bus het
eiland rond geweest . Tijdens de rit naar de hoofdstad Douglas valt op dat om veel bomen, hekken en lantarenpalen grote kussens vastgemaakt zijn .
Op de boulevard in Douglas |
mooi straatje |
Beroemde klok repro |
De volgende dag een rit met de lokale bus het
eiland rond geweest . Tijdens de rit naar de hoofdstad Douglas valt op dat om veel bomen, hekken en lantarenpalen grote kussens vastgemaakt zijn .
Al die bescherming
hoort bij de Grand Prix-motorraces die hier zeer regelmatig worden
gehouden. Isle of Man kent geen snelheids- limiet op de wegen buiten de bebouwde kom, vandaar dat hier een
beroemd stratenparcours ligt.
Man is een belasting
paradijs vandaar die chique huizen en dure auto’s, Gaming en gokken wordt hier
veel gedaan.
Een bijzondere belevenis
om die eigenwijze Manx op deze manier te leren kennen, ook op onze vouwfietsen
het enige vervelende is dat toen ik van het schip stapte mijn fotocamera uit de
fototas viel en natuurlijk in het water, balen. Tjerk heeft hem met ons pas
aangeschafte duiksetje van de bodem
gepakt was maar tweeënhalve meter diep. Nu maar proberen of het nog goed komt.
30 07 Weer zo’n hobbelige zee en 20 knoop wind
tegen , besluiten we naar Zuidkant van het eiland te varen baai van Port Erin om daar te ankeren.
Tussen de middag
richting brug waaronder de “drempel” ligt we merkten dat de boegschroef het
niet doet , de lichten van de brug sprongen op groen maar tegelijk nadat de
brug bijna geopend is staat de
havenmeester hevig met zijn armen te zwaaien we mogen er niet door , het bleek
dat de drempel omhoog was gekomen! Na ongeveer 20 min. Varen we gelukkig de haven uit we waren al bang dat we hier
drie weken vast zouden zitten.
Aangekomen Port Erin 12 mijl , tijdens de busreis over het eiland waren we hier uitgestapt om te wandelen en hadden gezien dat er twee ankerboeien lagen dat kwam goed van pas nu, vastgemaakt en eerst maar eens kijken naar de boegschroef , het koude water in ik was de liefhebster en wilde gelijk een goede wasbeurt nemen ondanks de kwallen die ik zag maar niet gevoel heb vond ik de boegschroef onder het voorstuk van de boot op met duikbril en snorkel en zag daar wat hangen keek nog twee keer het leek op een lange vis weer naar boven om m,n zeilhandschoen aan te doen zo’n glibberige vis lostrekken is niet zo aantrekkelijk, met een paar ferme rukken schoot deze los, zijn kop en staart waren verdwenen klaar voor de koekenpan , nee hoor we hebben hem teruggegooid voor de meeuwen hebben er wel om moeten lachen hoogst waarschijnlijk heeft de vis daar klem gezeten al in de haven van Peel. Gelukkig is de wasbeurt goed gelukt en weer heerlijk schoon.
Aangekomen Port Erin 12 mijl , tijdens de busreis over het eiland waren we hier uitgestapt om te wandelen en hadden gezien dat er twee ankerboeien lagen dat kwam goed van pas nu, vastgemaakt en eerst maar eens kijken naar de boegschroef , het koude water in ik was de liefhebster en wilde gelijk een goede wasbeurt nemen ondanks de kwallen die ik zag maar niet gevoel heb vond ik de boegschroef onder het voorstuk van de boot op met duikbril en snorkel en zag daar wat hangen keek nog twee keer het leek op een lange vis weer naar boven om m,n zeilhandschoen aan te doen zo’n glibberige vis lostrekken is niet zo aantrekkelijk, met een paar ferme rukken schoot deze los, zijn kop en staart waren verdwenen klaar voor de koekenpan , nee hoor we hebben hem teruggegooid voor de meeuwen hebben er wel om moeten lachen hoogst waarschijnlijk heeft de vis daar klem gezeten al in de haven van Peel. Gelukkig is de wasbeurt goed gelukt en weer heerlijk schoon.
31 07 Van Port Erin ( Man ) naar de Ierse Oostkust 60 mijl varen wind van 10 tot 20 knoop en buiig geankerd in
het Carling Fjord op de grens van Ulster , Ierland aan de
overkant van het Fjord.
Van het Carling Fjord naar
Arklow 80 mijl varen , veel regen geen wind dus veel
motoren , langs Dublin een
bergachtig gebied met veel bebouwing , afgemeerd langs een visserschip.
05.00 vertrek naar het laatste stuk ZO Ierland wisselvallig weer 70 mijl te gaan ,we maken flinke afstanden om snel naar het zuiden te komen langs Wexford – Roslare , de hoek om naar Waterford met stromende regen varen we de vissershaven in en leggen we tegen 2 zeilboten aan 18.00 uur.
De havenmeester staat al te wachten.
05.00 vertrek naar het laatste stuk ZO Ierland wisselvallig weer 70 mijl te gaan ,we maken flinke afstanden om snel naar het zuiden te komen langs Wexford – Roslare , de hoek om naar Waterford met stromende regen varen we de vissershaven in en leggen we tegen 2 zeilboten aan 18.00 uur.
De havenmeester staat al te wachten.
zo lig je aan een "moring" |
Om half 10
vertrekken we maar na twee mijl besluiten we terug te gaan om 70 mijl met tegenwind
verder te hobbelen zien we niet zitten en aan een moring vast gemaakt ,
genoten van een prima zonnige dag er waren zeil wedstrijden voor Lasers een
stuk of 60 dus erg gezellig en bruisend in de haven . s Avonds de boot- buren
uitgenodigd voor een borrel aardige mensen en leuke tips die ze gaven , Ieren .
De komende plannen
zijn om morgen naar Cork (Crosshaven) te varen daar voor de grote overtocht
naar Spanje boodschappen in te slaan , wassen , water en diesel laden , deze
blog versturen en nog even Fasnet Rock ronden om (altijd nog eens gewild) en daarna met gunstige wind de oversteek
van c.a 4 tot 5 dagen te zeilen en na 600
mijl Cabo Finister te ronden.
Tjerk trots 4 makrelen gevangen |
vuurtje voor Crosshaven |
In de avond koffie met een Haarlems Schalkje( is een likeurtje.
De volgende blog kan wel even duren ( de oversteek ) en de gelegenheid om Wifi te vinden maar..
tot spoedig aan de overkant.
P.S m'n fotocamera is ter ziele nu maar verder met de IPad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten