Tegen de middag gaat de wind aantrekken NNO en aan de wind boxen we er tegenin .
In de nacht van vrijdag gemiddeld 8 knopen lopend stuiven we de Noordzee over en schieten goed op zo , Veel booreilanden komen we tegen verder weinig schepen we voeren 150 mijl in 24 uur prima.
Za- de wind zakte af en moesten we bijna alles verder motoren 220 mijl, maar we werden verrast op
twee dolfijnen een wel heel groot soort ong. 4 meter lengte bruinachtig met witte vlekken zouden Bottenose
kunnen zijn volgens het boekje. Ze gaven een pracht show voor en opzij van het schip en ineens waren ze weer weg. Ook Jan van Genten (later rotsen vol) papagaai duikertjes en kleine stormvogels die vaak heel lang bij en rond het schip blijven. Boven Aberdeen kwam er een flinke walvis naast ons meezwemmen en
liet zijn witte onderkant zien , de rug was donkergrijs zo'n 7-8 meter schatte we hem en machtig zoals deze
walvis uit zijn luchtgat blies met lichte fluittoon, bleef zeker een kwartier bij ons.
Dichter bij Peterhead onze eerste Schotse haven zagen we grijze zeehonden en bruinvissen we zijn wel verwend met de zeedieren!
Moray firth bij avondlicht |
Tjerk hijst de vlag |
Schotse gastenvlag |
Een plek in de haven van Peterhead gevonden , was geen leuke haven maar ja voor 1 nachtje... we moesten zorgen dat we om 21.00 in de plaatselijke bierpub waren om de strijd voor de 3e plaats Nederland-Brazilië te zien , Oranje won en opgetogen fietste we weer terug naar de boot daar nog geborreld met zeiler Jan een rietdekker uit de Wormer een gezellige prater.
Zondags weer verder eerst even uitgeslapen na zo'n enerverende voetbal avond en om 13.30 naar de ingang
van het grote fjort/loch Moray Firth , het Engelse schip Spring Breeze voer lange tijd met ons op.
Spring Breeze |
Kinnaird Head |
Bucky is een getijde haven en zijn we langszij een twee master gaan liggen
zodat we 'nachts niet met lijnen in de weer hoefden , avonds in het boek van Jack London " de Zeewolf "gelezen.
14/7 Bucky - Lossymoth - Inverness
Vandaag veel kunnen zeilen windsnelheden van 15 tot 25 knoop en flinke buien , het laatste stuk naar de brug van Inverness ging het steeds harder stromen , tegen natuurlijk we zwaaiden van links naar rechts ,
vlak voor de brug stond de snelheids- meter op 8 knoop en voeren we maar 1.4 kwamen bijna niet vooruit wel even spannend, heel heel langzaam de brug onderdoor naar de eerste haven voor het Caledonian Canal.
Stroom, wind en regen |
brug van Inverness |
Het begin van het prachtige en bijzondere C.C
Sluis kijkers |
The Caledonian Canal , Greath Glan één van de grootste waterwegen van de wereld.
Loch Oich en Loch Lochy zijn natuurlijke lochs.
De beroemde Loch Ness en Loch Dochfour allen liggen in lijn tussen Inverness en Fort William.
Afstand 60 mijl van coast to coast channel door het door het hart van de Scotisch Highlands
Gedeeltelijk gegraven in 1822 bevat 29 sluizen
waarvan een paar trapsluizen.
Dezelfde architect en ingeneurs als het Götha kanaal in Zweden .
wie weet zien we Nessy |
Gaan we omhoog of omlaag ? |
Trapsluizen Ford Augustus |
oever zwaluw |
zeer oude houten brug, niet meer begaanbaar |
Fort William daar zijn de laatste trapsluizen en zijn we nog een dagje exstra gebleven om wat meer van Schotland te zien per stoomtrein.
Dat verhaal komt in de vervolg blog ook de tocht naar Oban , de Ierse kust en het eiland Man
Groetjes Tjerk en Henny
Geen opmerkingen:
Een reactie posten