zaterdag 3 maart 2018

Deel 5 GALAPAGOS eilanden 21 februari 2018

Na een flink oponthoud in Panama is het zover, de nieuwe stag is bevestigd en kunnen we jullie verder meenemen richting de Galapagos Eilanden.
Het weer erg mooi zo varen we tevreden de Pacific op en houden de hele tocht dag en nacht een uitstekende Passaatwind , de rust doet ons goed we zaten er toch wel over in dat we zover achter kwamen bij de WARC, sommigen begonnen te denken dat we stopten maar dan kennen ze ons nog niet goed.
Door de golfstroom mee alle zeilen wijd, uit doen we over de afstand van ruim 900 mijl 5 dagen en dat is snel.  We zien geen schip meer en kunnen rustig slapen op naar de Evenaar ook een grote wens die we hebben.

Zondag 25 Februari
Om 11:35 uur de Evenaar gepasseerd een apart gevoel terwijl je alleen maar water ziet, nu nog maar 100 mijl zeilen tot aan de Galapagos.
De fles Champ. opengetrokken en wachten op Nep-tunis, wij bevinden ons nu op het Zuidelijk halfrond! We kunnen rustig aandoen we gaan vanzelf al 3.5 knoop snelheid door de golfstroom die ons meehelpt.
We hebben al dagen een "Redfoot Bobby aan boord dat is een bijzonder soort Pelikaan komen we later achter erg leuk om naar te kijken en helemaal niet schuw, heeft een licht blauwe snavel, rode poten en rood aan t begin van de snavel. Op de Galapagos zie je meestal "Blauwfoot Bobby's Vlak voor de ankerbaai vliegt hij weg, het regent hard.

Maandag + dinsdag   In San Cristobal moeten we wachten op de autoriteiten die ons schip keuren erg streng hier
heel veel mag niet vooral het onderwaterschip moet schoon zijn.
Na 7 mensen aan boord die allemaal een andere taak hebben is het alleen een kwestie van papieren invullen.
De duiker controleert het onderwaterschip en vind toch een paar enge schelp diertjes die hier niet mogen zijn, we moeten 2 duikers inhuren om deze te verwijderen, dat gebeurd in de nacht, een beetje illegaal je moet eigenlijk 40 mijl buitengaats, wij gaan maar 15 mijl.
Volgende dag goedgekeurd om op de Galapagos te mogen blijven.

Ook hebben wij woensdag de WorldARC familie opgezocht met een kleine Ferry volgepropt met passagiers ongeveer 2 uur racen naar Santa Cruz, want dat deed de schipper, 20 knoop snelheid je hebt het gevoel dat opstijgt.
Het is voor ons een heel speciaal gevoel om alle WARC schepen achter anker te zien liggen, de eerste die we zien is Jaap die zijn 2 duimen omhoog steekt ook veel anderen komen we die ochtend tegen we zijn ontvangen alsof we weer in de familie terug zijn en dat zijn we ook.
Het Yellow Team omarmd ons ook en brengt ons weer van alles op de hoogte, we mogen mee om de start van de schepen die nu vertrekken naar de Marquesas Eilanden, en wij horen er weer bij!!!
Dat is erg leuk om het zo eens mee te maken, om 12:00 is de start en hebben ze allemaal uitgezwaaid, later zijn we met de race boot weer teruggegaan.

Vrijdags doen we de Kicker tour en snorkelen bij een grote hoge rots in zee dit was het mooiste van de tour verder werd je belazerd en moesten er veel te veel geld voor betalen.
Om 16:00 uur als we terug zijn van de tour vertrekken we meteen naar Santa Cruz om daar te foerageren en te internetten.

Zaterdag 3 maart,  Nu zit ik hier met mijn laptop in een internet cafĂ© het verhaal gaat prima
maar de foto's uploaden werkt niet dat betekent dat de Wi-Fi niet sterk genoeg is, en ik heb zulke leuke foto's het is weer even balen. Ga verder opzoek naar een Hotel daar heb je ook kans op goede verbinding.
En anders krijgen mijn bloglezers alleen dit verslag en later de foto's, jammer

Maandag 5 maart vertrekken we om de 3000 mijl te zeilen naar de Marquesas eilanden.