woensdag 20 december 2017

19 november 2017    Atlantic Oceaan oversteek A.R.C
                                  Van Las Palmas naar Saint Lucia
                                  Afstand 2700 ml  met s/y Selene

Voor de Multihulsl (Catamaran) en open Division V is de start tijd;                                      12:30 uur
Volgende groep; Division II (Racing)                                                                                      12:45    -
Alle overige schepen zijn ingedeeld in classes van 15                                                             13:00   -    Wij varen in classe G.

Wat een machtig gezicht alle schepen zo'n 275 allemaal dezelfde richting in te zien starten!!            De andere 50 zijn 14 dagen terug gestart naar de Kaap Verde om vandaar uit naar de 'overkant' te varen zoals zeilers dat noemen.
Mooi weer, rustig maar vlagerige wind, onze start gaat uitstekend en starten voor in het veld, de wind die je wat meer snelheid geeft moet je opzoeken, kijkende wat je voor gangers doen. Het gaat prima we gaan om Gran Ganaria heen en zoeken zo de wind versnellingen die aan het begin en eind van de eilanden meestal voorkomd, de Engelsen noemen het ''acseleratie'  deze houden we tot voorbij 'El Hiero' het kleinste en laatste eilandje van de Canarisch dat wij passeren. Met een snelheid van gemiddeld 8 knoop, wind zuid schieten we goed op en genieten weer van de Atlantic Oceaan die we ook in 2014 via de ARC overstaken toen met zeer gunstig weer.
Wij zijn ingedeeld in klasse G in iedere klasse varen 15 schepen mee.
 Het leuke is dat familie, vrienden e.a ons volgen via de 'Fleet Vieuwer' en zo alle schepen van de ARC kunnen volgen, wij hebben de paarse routelijn.
21 nov. wind sterkte 15  knoop                                                                                                              De schepen die naar het zuiden zijn afgezakt kampen met weinig of geen wind, er wordt dus veel gevist voor de ARC viswedstrijd.                                                                                                        Wij blijven voorlopig noordelijk varen met deze mooie wind.

Het wacht systeem, dat hebben we niet voor dit grote gebied en waarom niet, we vinden het onzin om beurten uren te turen naar schepen die er niet zijn, als er wel een schip in de buurt komt worden we gewaarschuwd door het AIS alarm systeem binnen in de kajuit, een schermpje laat zien hoever dat schip nog van je af zit en welke route deze vaart. Ook worden we vaak genoeg wakker om b.v je behoefte te doen, ook om even af te koelend en van de sterrenhemel te genieten, wij noemen deze manier van "wachtlopen" ons ingebouwde wacht systeem.

EEN HELE VETTE DIKKE SQUALL 40 KTS WIND SPEED

23 november.

De laatste weerberichten zijn om wat meer zuidelijk te gaan varen de wind wordt zuidwest.

Stormen                                                                                                                                                      24 november,    Slecht weer, in de nacht overvalt ons een heftige storm, de wind neemt toe tot 40 kts dat is windkracht 9, de golven bouwen zich steeds hoger op we kunnen niet meer op koers varen dat zou tegen de golven in betekenen dus varen we voor de wind weg om alles heel te houden.
Wij rollen erg met het schip en proberen binnen zoveel mogelijk spullen vast te zetten daarbij goed oplettend om je erg goed overal aan vasthoudend, slapen lukt niet en nu is het zaak om er door te komen en wachten tot de storm luwt.                                                                                                Onze Selene vaart dapper door en wordt slingerend  en trillend over de muren van golven getild, daar naar te kijken is een fasinerend gezicht het azuurblauw schijnt door de omslaande golven heen.

Veel zeilers van de ARC vloot hebben problemen en varen de verkeerde kant op om ook weg te lopen van de storm het was even een chaos en de mensen die de floot volgden waren verbaast zo van, wat gebeurd daar, sommige schepen zijn terug gegaan met en zonder schade, één niet ernstig gewonde.                                                                                                                                              Wat wij nog niet kunnen weten is dat de volgende storm op de loer ligt en ons een dag later in dezelfde heksenketel brengt, weer 40 ktn wind, daarna als toetje toen we dachten dit hebben we gehad zien we een angstaanjagende Squall op ons afkomen, niet te ontwijken, we hebben schijnbaar een abonnement op storm, ook deze geeft harde regen en...40 kts wind, maar gelukkig duurde deze heftige korte storm maar 20 minuten.

De schade aan de boot is beperkt tot een bimini stang los geraakt en een schootklem op dek afgebroken, het vervelende is dat Tjerk zijn hand daarbij blesseert en z'n pink breekt, ingetapt en verbonden maar erg lastig vooral omdat Tjerk het voordek doet, ook ik ben de pineut ribben gekneusd.
De stormen heeft ons 3 dagen opgehouden om ook maar één mijl in de goede richting te varen maar we gaan nu gewoon verder blij dat het goed is afgelopen en de Selene en wij geen ernstige schade hebben opgelopen, langzaam komt de oceaan weer tot rust en wij ook.                                    Conclusie onderschat de oceanen/zeeën nooit!
27 november, tot nu toe nog maar 956 mijl gevaren en hebben nog een eind te gaan, het weer is prachtig het wordt steeds warmer we hebben het weer naar ons zin wat wil je nog meer.
Afgezakt in ons klassemnt G zijn we nu van plaats 3 naar 8 gegaan en uiteindelijk worden we 13e.                                                                                                                                                                     De Zwerver ook in onze klasse G blijft tot na de finish 6e.
Tijdens de nu rustige oceaan zijn we even te water gegaan via de zwemtrap en lijn om ons in het heldere water te laten zakken, stoer toch.

6-7-8 dec. Naderen de 1000 mijl de nog af te leggen afstand tot Saint Lucia, varen door bossen Saragassa wier en halen het roertje van de zelfstuur inrichting eraf die er vol mee zit, onderweg nog een paar squalls tegen gekomen maar die kunnen we zigzaggend ontwijken.                                Verder zijn we na het  donker gezellig naar de Cinema Atlantica gewandeld (trapje af) om in onze zetels mooie films te bekijken.
11 december, Gladde oceaan weinig of geen wind we sukkelen zo verder, regelmatig stroom draaiend zeilen wisselend enzovoort.

Pigin schier eiland voor Rodney Bay

14 december,  Na 24 dagen op zee naderen we de finish en hopen voor donker er te zijn maar verkijken ons toch nog op de afstand, we zien in schemerlicht de hoge rots van schier eiland 'Pidgin' te voorschijn komen en sturen naar de Rodney Bay waar het finish schip op ons wacht.                    Het is niet prettig om in het donker aan te komen maar gelukkig komt de ARC fotograaf in z'n rubber boot op ons af om foto's te maken dat doet hij bij ieder schip dat binnen komt.                                 Van te voren denkend aan daglicht hebben we onze ARC shirt aangetrokken ons haar gekamd en wat lipstick opgedaan (behalve Tjerk natuurlijk) we staan er klaar voor, in donker kun je geen achtergrond fotograveren en met een felle lamp maakt hij toch bijzondere foto's, ze zijn héél erg duur maar veel zeilers nemen er toch een aantal en daar bestaat deze vriendelijke man van.
Hij begeleid ons naar finish lijn, na een knal, getoeter en gejuig zijn we er overheen, we hebben het toch maar weer geflikt!!!   finish time; utc = 23:15,   local time; 18:15 uur, deze oversteek van 2700 mijl = 3061 mijl geworden dus een goede voorproef op de Pasific Ocean.

Rol Genua ingerold stootwillen en land vasten klaar gelegt, nog bijna op een rots piertje gelopen, het blijft spannend tot het laatste moment.                                                                                                Dan komt een rubber bijboot naar ons toe en tot onze verbazing zit Gerard van de Jacky X erin hij haalt ons op en begeleid ons met een lamp in zijn hand naar de steiger waar we aan af gaan meren, dankjewel Gerard.

Daar worden we met veel gejuig, getoeter en muziek als een warme douche ontvangen, de schippers van de andere Doudle Handed schepen staan voor ons te klappen en ook het Yellow team Clair en Tom staan weer klaar. Clair maakt veel foto's en dan volgen de omhelsingen ze zijn trots op ons. De bekende fruitmand met o.a fles Rum wordt overhandigd, een prima 'Rumpunch 'wordt in ons handen gedrukt het gaat er als limonade in. Later komen de vrouwen erbij de Nederlandsche zeil familie is compleet.
Totaal aantal Nederlanders die meedoen is 16 incl. kinderen(tieners). het wordt erg laat die nachts en zeer tevreden rollen we in onze kooi in een wel erg rustig schip, we liggen naast de Zwerver van Hans en Astrid. Alleen de Djualyn een pracht Catamaran met Johan en Linda moet nog binnenkomen, wordt dus ook door ons 'Dutch y's' de volgende ochtend met gejuig ontvangen.
 Dat betekend dat 1. De Zwerver, 2. JackyX, 3. Mar-Jolie, 4. Djualyn 5. Anzure 6. Nigaheu en de Selene op tijd gearriveerd zijn in St. Lucia.

16 december,  Vrijdag middag om 16:00 uur is de sluitingstijd.
Wat doet zo'n oceaan oversteek met je, vooral met heftig weer heeft het flinke invloed op je lichaam  er een wel een paar dagen nodig om weer uitgerust en fit te worden, niet alleen wij ouderen maar de bij de anderen is het precies het zelfde.
Wij liggen op een perfecte plek en kijken naar de hooftsteiger en zien zo de zeilers heen en weer passagieren.
 Prijs uitreiking zaterdag 17 december 2017
 Om 16:30 worden alle zeilers zo'n 3000 verwacht op een mooie locatie vlak bij de haven. Een grote stroom wandeld daar naar toe, buiten staan de drankjes en Rum punchen al klaar en de opgewonden zeilers groepen samen.
De uitreiking is één grote hapening en zijn er heel veel prijzen te vergeven ook voor de kinderen die met hun ouders de oversteek gedaan hebben, de grootst gevangen vis, oudste deelnemer 81 jaar en nog veel meer prijzen.

De winnaars van de ARC 2017, Linda-Johan   Hans en Astrid

De eerste van onze groep Nederlanders is de "Djualyn" die zelfs 2x in de prijzen valt, toen de Zwerver die voor de Double Handed de eerste prijs krijgt, ook de Anzure krijgt een prijs voor de grootste gevangen vis onderweg, allemaal reuze blij en trots natuurlijk, en wij, wij hebben het stokje doorgegeven aan Hans en Astrid van de Zwerver, Gefeliciteerd alle 3

De euforie is voorbij en zoeken wij Nederlanders elkaar steeds meer op, ze zijn zo aardig voor ons en vragen constand of ze ons ergens mee kunnen helpen, daar maken we dankbaar gebruik van en zo komen de technische klussen ook goed. Wij zijn een vraagbaak voor hen en krijgen steeds meer aanloop, zij vragen o.a naar de mooie plekken, anker baaitjes enz. omdat wij daar veel van weten.
Zo is er een idee om als afscheid een big BBQ te regelen op een mooi strand even verderop, dit gebeurd en loopt heel soepel omdat we allemaal bezig zijn er wat leuks van te maken. Eric van de Anzure, Gerard en Margriet JackyX zorgen voor de drankjes en de vis liefhebbers, wij voor het vlees en Linda en Johan van de Dualyn voor de salades met behulp van de dames van de Mar-Jolie en de Zwerver.

Het wordt een groot succes, we worden gedropt door een grote Caribbean water taxi op een strand met een adembenemend uitzicht, veel spullen hebben we meegenomen en moeten simpel uit de taxi klimmen om naar het strand te waden maar het komt prima voor elkaar en hebben we allemaal de avond van ons leven.

De bijzondere samenhang die al was onstaan tussen de Nederlanders wordt deze BBQ tot op grote hoogte en gevoel beleeft, jong en oud gaan totaal uit hun dak, zwemmen, dansen en muziek we kunnen we er geen genoeg van krijgen, allemaal hebben we het gevoel dat hier iets unieks gebeurd, we zijn één grote familie geworden.
Drijfnat door een flinke bui varen we weer terug naar de haven. TOPTOPTOP

Maken plannen om met de kerst nog één keer bij elkaar te komen dan bij de Grenadines om daar kerst te vieren.
Tjerk adviseert naar de 'Horseshou' rif te gaan ong. 70 mijl zuidelijker, wij hebben dat in 2015 als erg mooi ervaren en zij hebben er wel oren naar.
Zo vertrekken we ieder op zich, vanaf vandaag 19 - 20 december al verschillende schepen van ons naar het zuiden om rustig te genieten en te ankeren.

Dit is het eind van dit uitgebreide reisverhaal die we onze blog lezers willen laten meebeleven.
Voor familie, kleinkinderen, jarigen en alle bloglezers GEFELICITEERD, een Tropische Kerst vooral een Goed, gezond en gelukkig 2018 toe.

Tjerk en Henny aan boord van s/y Selene                                                  blog schrijfster Henny Zomerdijk

Op naar de World ARC!

Banaan-appel-noten taart
hoeveelheid over,over rijpe bananen prakken
1-2 eieren erdoor, goed mengen plus (walnoten)t
hoeveelheid bloem of zelfrijzend bakmeel toevoegen
tot een homogeen geheel
in vuurvaste  bakblik storten afdekken met schijfjes
of stukjes appel. suiker-kaneel mengen
appel insmeren met geklutst eitje
suiker-kaneelmengsel  uitstrooien en nog wat noten bovenop
kan ook later.
30-45 min in oven en kijken of dat genoeg is.
Dit recept is ontstaan omdat we veel te veel bananen voor
de oversteek aan boord hadden en toch wilde gebruiken
Wij vonden het heerlijk en...slagroom erop is helemaal smullen
en anders denk je dat maar erbij of eigen creatie
recept Henny Zomerdijk

1. Wat weer leuk om te lezen!
    Een goede jaarwisseling gewenst en voor 2018 een mooie tocht gewenst!