vrijdag 20 mei 2016

Henny Zomerdijk en Tjerk Koops 12 april tot 8 juni 2016

Sint Maarten - Bermuda 2016

In april 2016 vertrekken we van Sint Maarten naar Bermuda.   28 graden

4 Dagen hadden we nodig om de Selene vaarklaar te maken voor de overtocht
Op de werf van 'Bobby's Marina, werd het onderwater schip nog even in de anti fouling gezet en de boegschroef gerepareerd, te water gelaten en klaar om de eerste 85 mijl te zeilen.
We werden lang na gewuifd door Lence 'de Zuid Afrikaan die de werf beheerd,
een prima man en behulpzaam.
Om half 4 nog een laatste afzakker in de zo bekende jachtclub van de Simson baai te nemen, daar kom ik nog een oude bekende tegen van de VVZ (Vereniging Vrouwen Zeilen) Jet Key en hebben gezellig bijgepraat.
Blijven nog een nachtje slapen achter het anker en voelen ons weer helemaal gelukkig.
Op weg naar BVI's
Virgin Gorda

16 april Vertrekken om 16.00 uur naar de BVI's(Britsche Maagden eilanden)
voor een kleine tussenstop, om onze club- genoten van de Haarlemsche Jachtclub te ontmoeten, Leo en Maaike.
Wij vinden het toch wel heel bijzonder dat 4 mensen van één verenging elkaar zo ver van huis tegenkomen en hebben het erg gezellig samen.

Maaike
Twee dagen later, 20 april de weerberichten zijn gunstig vertrekken wij om 13.00 uur, met 15 kn. wind, rol genua en grootzeil op en 60 graden aan de wind, en bijna volle maan, de koers is 340 graden.
Een rustig begin voor de 900 mijl die we moeten varen naar Bermuda.
De Selene is Oceaan proef gemaakt, alle loszittende of rammelende scheepsraad  aan boord zijn goed vast gemaakt en ook de bedjes gespreid, zwemvesten klaar en macaroni gemaakt. We kunnen de sprong maken!
De eerst rustige zee wordt later wat hobbeliger.

Hobbel zee
De volgende dagen met zonnig weer maken we afstanden van ruim 150 mijl per 24 uur, dat is heel goed.
Mijn lichte zeeziekte is over na twee en halve dag dus het zeilen wordt steeds leuker, nachts denk ik aan de Bermuda driehoek die in vroegere tijden een slechte naam had, wij blijven ten Oosten van dat gebied en varen de Sargasso
Sea over, het Zuidelijke deel van de Atlantische Oceaan.
Zo scharrelen we luierend en lezend voort, aan de zeilvoering hoeft niets gedaan te worden.
Later in de nacht draaide de wind langzaam naar Oost tot Zuidoost.

De komende dagen maken we veel mijlen nog steeds het gemiddelde van 150 ml. zien vliegende vissen en dolfijnen de eerst groep is een groot soort die een zelfs een salto show geven boven water!
24 april  Het weer is veranderd en een onprettige nacht, we worden behoorlijk door elkaar geschud, verschillende squalls komen over ons heen met veel wind en harde regen buien.
 Morgens is de zee wat rustiger en besluiten we de rol Genua en het grootzeil ieder naar een kant uit te zetten, ondertussen gaat het voor ons behoorlijk betrekken en komt een donkere lucht op ons af.
Net toen we alles klaar hadden begint het te regenen het wordt ons duidelijk dat er weer een flinke squall over ons komt, kunnen nog net op tijd het grootzeil in de mast rollen en de motor aan, toen barstte het geweld los met wind uitschieters van 34 knopen wind.
Zijn wij even blij dat alles net op tijd klaar was, de squalls kunnen heel snel opkomen en zo weer over zijn, het nadeel is dat je ze nachts niet ziet aankomen.
Het blijft regenachtig en gaan we binnen aan de koffie, dat heeft ook wel wat.
We blijven veel mijlen maken en schieten zo prima op, de wind draaid steeds meer naar Noordoost en de 4e dag neemt de wind af.                                               Een heerlijk rustige zeildag met in de avond weer eens een klaverjas toernooi.

Maandag 6 BFT wind   Noord,   tegen dus

De rust heeft niet zo lang geduurd de 5e nacht ZW wind een erg onrustige zee .
De wind trekt aan van 25 naar 30 knt snelheid, op een klein driehoekje na hebben we rol genua ingerold, de golven worden steeds hoger de zee ruwer.
Het is niet leuk meer al gedaagd de 'Selene'zich uitstekend, ze klimt tegen de muren van golven op en zelfs de rollers boven op de golven gaan onder ons langs.
Dit moeten we uitzingen totdat het rustiger weer wordt en de wind weer draaid. Op de kaart de positie uitgezet en komt er een streepje recht naar het oosten te staan dus schieten we geen mijl op.
Later overstag en valt de golf beweging mee, onze dag afstand is maar 40 mijl, na 24.00 uur begint de wint te draaien naar NO en varen we comfortabeler. Vroeg in de ochtend draait de wind in 20 minuten naar Oost, de zee wordt rustiger en rusten wij uit.

Met een flinke opfris beurt zitten we met een kop koffie tevreden rond te kijken zo van'hoera'we gaan weer de goede kant op richting Bermuda . Om 13.00 uur geeft de Navman aan dat er nog maar 100 mijl moeten varen, dat betekend dat we woensdag ochtend aankomen.
Onderweg gezien dolfijnen, mooie Portugese oorlogsschepen en de storm vogels die ons komen begroeten. Het laatste stuk  30 mijl moeten we op een spiegel gladde zee motoren.
Om 14.00 uur voor het Duane kantoor afgemeerd.