maandag 22 december 2014

ARC "14 De overtocht van Las Palmas naar Saint Lucia 2070 mijl

Zonsondergang

Atlantic Rally for Cruisers 2014        Gran Canaria to St. Lucia

23 November , start datum van de ARC.    Vanaf donderdag al slecht weer storm en regen , de ARC organisatie besluit de start te verplaatsen naar maandag de 24ste .

Maandag 24 november , Om 10.30 vertrekt de eerste divisie, de wedstrijd divisie , 2e divisie zijn de Multihulls (Catamarans) 10.45  De laatste en grootste divisie om 11.00 uur, dat is onze starttijd.

Het weer is prachtig en worden alle vertrekkende zeilers met muziek en geklap uitgewuifd , veel aardige kreten van “Keep it safe en Good luck” worden ons toegeroepen er staan heel veel mensen naar ons te zwaaien vanaf de wal , erg leuk en ben trots dat ik er bij hoor. Na de start van 11.00 uur zijn de schepen allemaal vertrokken , een machtig gezicht zoveel zeilschepen  op het water en allen met het zelfde doel , de grote oversteek van 2700 mijl naar Saint Lucia een eiland op de Cariben  te maken .

Selene vaart uit

uitgezwaaid door Cynthia en Cor

Er zijn maar 10 schepen die “Double Handed” zeilen daar zijn wij er één van, weinig vinden wij , kregen veel reacties op , zo van wat goed en stoer dat jullie dat samen doen, zijn trots op jullie enz.  Verder doen er maar 6 Nederlandse schepen mee , zelfs een gezin met 4 jonge kinderen en een hond .
We zijn dus gestart van Las Palmas en zeilen met een rustig windje gedeeltelijk het eiland om , blijven dicht onder de eilanden omdat je daar de meeste wind versnellingen hebt en daar maken we gebruik van .
 Dinsdag 25 november ,   Wind kracht 3 ,  onder het laatste eiland El Hierro .  Langzaam sukkelen we de nacht door wachtend op wind , zelf  voel ik mij niet optimaal met dat geschommel  maar weet dat zeeziekte na 2 dagen over is . 2 motoruren

Woensdag 26ste , wind NW,   Eindelijk begint de wind aan te trekken en varen we gemiddeld 8 mijl per uur  met 20 tot 23 knoop wind sterkte , het grootzeil aan de ene en de rol Genua aan de andere kant varen  we “Melk meisje” en gaat het fijn zo .  Het weer is bewolkt en wisselvallig .

Hollands driekleur

Donderdag 27 , vrijdag 28 , zaterdag 29ste, koers 250 gr. Temperatuur ong. 25 gr. NW ,    In de nachten adembenemende sterren hemels , sterren tot aan de horizon , bruisend water om de boot met fluoriderende lichtjes in het water , heb het gevoel los van de werkelijkheid te staan op deze grote oceaan .                                                                                                                               De volgende dagen is de wind wisselvallig maar sterk genoeg om flinke dagafstanden te maken . Na twee dagen varen bijna geen zeilboten meer gezien (rustig op het IJsselmeer ) zeggen we tegen elkaar.    Diner : Rode kool , gehakt ,kerrie, tortilla en appelmoes.

Zondag 30steUitgerekend dat we tot nu toe een dag gemiddelde van 150  mijl gevaren hebben, prima.          coördinaten;  21 gr43.974N – 33gr23.279W  ,  Groepje dolfijnen om het schip .

Sqall ontweken

Maandag 1 december     Maandag  , bijna halve maan , één week onderweg .
Vanochtend om 06.00 uur een feestje , we hebben de eerste 1000 mijl erop zitten !! in zes en een halve dag . Het weer is beter geworden , waar eerst donkere sqall achtige luchten waren , regen en wisselende winden, waait nu de NO Passaat en blijft hopelijk zo waaien . Elke woensdag en zondag krijgen we de komende weersverwachtingen door , dat verzorgen 2 goede vrienden in Nederland “Richard en Abel “, wat ook belangrijk is , onze positie in de divisie . Verheugende mededeling , we staan op de 2e plaats in onze groep van 20 boten , klasse F , de schepen zijn onder alfabetische volgorde  ingedeeld  . Onze raderen beginnen te draaien en krijgt deze Oceaan oversteek een wedstrijd achtig karakter voor ons .

Dinsdag 2 december, koers 260 gr.   Dag gemiddelde 154 ,  temp 28 graden , snelheid schip regel- matig 10 - 11 knopen!  wind richting variabel
Ruwe zee vannacht met wind snelheden van 16 – 24 knopen , we vliegen over de Oceaan en surfen van de hoge golven , zien een zeilboot ver achter ons . Wij voelen ons prima op dat grote water en hebben erg gelachen om de “plof kippen” voor het diner , keurig vacuüm verpakt dachten we toen we er 3 kochten maar toen we ze tevoorschijn haalden , was de verpakking een soort op knappen staande ballonnen geworden en stinken !!  hebben ze toen maar laten zwemmen . Het plastic heb ik uitgewassen en bij het gescheiden afval gedaan , sinds we een workshop over Microplastic bijwoonden zijn we ons bewust geworden van hoeveel plastic er weggegooid wordt vooral in het water (Oceanen e.d), kom daar later op terug.

Oceaan, hoge golven

zonsondergang

Woensdag 4 de, 12.00 uur ,  coördinaten ; 20gr.52 N  - 089gr.09 W gemiddelde snelheid 8 knoop

10.00 uur,  Gaan nog steeds als een speer en hebben inmiddels zeebenen gekregen , je beweegt steeds makkelijker aan boord . Geen andere zeil schepen in de buurt , beginnen langzaam aan de warmte te wennen , veel vliegende vissen zie regelmatig boven de waterlijn scheren . In de kuip zittend vliegt er letterlijk één om mijn oren , iedere dag vinden we ze in het gangboord , ze zijn zilvergrijs als je ze ziet vliegen maar grijs als we ze dood terug in het water gooien . Vanavond staat geen vliegende vis op het menu , maar “zuurkool stamp “ met worst , lekker Hollands bij een temperatuur van 30 graden !

Tjerk in z'n kooi

Donderdag 4 de ,   Noordoost Passaat ,  dag afstand 140 mijl

10.30 uur ,  Prachtig weer , Tjerk wil via de zwemtrap zich in het water laten zakken dus , zwemvest om en trappetje af , door een golf over het zwemvest een   hoop kabaal , vest blaast zich op als reddingsvest en is Tjerk als Michelin mannetje ! Een duur bad , cilinder moet vervangen en nieuw zouttablet , maar hebben wel gelachen.

Tjerk opgeblazen

ffffffffffffffftttt
Vrijdag 5 de
 Zonnend en luierend brengen we de dag door , voor de lunch een boterham met gebakken zuurkool mmm  (het is tenslotte winter in Nederland).  Ons nieuwste systeem om bij deze wind te zeilen is ; één fok uitgeboomd en een splinternieuwe stag- fok nooit gebruikt (10 jr. oud) aan de giek bevestigd , staat er geweldig bij en scheelt 1 knoop.  Gevierd met een biertje , happy hour en op het feestelijk diner je raad het al “Zuurkoolschotel met worst”!

Zaterdag 6 de ,  Vandaag de half winder geïnstalleerd ook aan de giek vastgemaakt , staat als een huis !

Het werkt geweldig zo met de half winder en deze kan en blijft 5 dagen zo blijven staan tot wind kracht 22 ongeveer, oppervlakte zeil is 120 vierkante meter , plus kotterstag zeil ; 30 vierkante meter is  samen 150 vierkante meter .
Hebben vandaag van Richard ons contact gehoord dat we op de 3e plaats staan in onze groep en zijn zeer benieuwd hoeveelste we uiteindelijk worden , overall staan we 82ste ook niet slecht , blijven fanatiek , om  22.00 uur de tweede 1000 mijl grens bereikt , proost. Weer heel veel vliegende vissen gezien

Happy Hour!
Zondag 7 de  , Oost Zuidoost 15 knopen wind ,
Een warme zonnige dag vooral nachts veel raampjes open , kan mij niet voorstellen dat het in Haarlem koud is . Hoeven niets aan de half winder bij te stellen en zijn bijzonder tevreden over dit systeem , ooit in een boek van Joshua Slocum gelezen en ook van zeilers gehoord .   12.00 uur , In de middag  gaat het doorwaaien , de hele nacht door 16 tot 22 knoop wind , het is fijn om in de kuip te zitten de boot broucht door het water en wanen we ons op het Volvo Ocean schip de “Brunel” . Een korte Sqall , regen en storm overvalt ons in de late nacht , de half winder kan het hebben , wij ook .

coördinaten ; 17gr.58  N – 48gr.30 W  15 tot 20 knopen wind Oost    166 mijl
  Er zijn 3 bijzondere vogels nieuwsgierig langs komen vliegen , blijken "Fregat vogels"  te zijn , wit met knalrode snavel en heel lange staart pennen . Helaas geen foto van kunnen maken .

Maandag 8 ste,  17gr.45 N - 051gr.17 W  zonnig 33 graden , 135 mijl dag afstand .
10.00 uur , Thee , ontbijt en een goeie douche beurt op het achterdek , verlang er naar weer om de boot te kunnen zwemmen nog maar 55o mijl te gaan.  Blog schrift bij gewerkt . Een rustige warme dag , wachtend op meer wind , kotterzeil gehesen , help maar weinig dus weer laten zakken , zo hou je jezelf bezig. 15.oo uur , Golven , slingerend schip , zoveel mogelijk in de schaduw blijvend en af en toe een puts zeewater over je heen , binnen in de kajuit is het niet uit te houden maar buiten met een koel drankje lukt het wel. Een halfwas “Jan van Gent “ komt nieuwsgierig over vliegen , deze verwacht ik eigenlijk niet in deze streken , zal als ik weerthuis ben geweest een vogelboek van dit continent proberen te krijgen . Al dagen geen schip te bekennen , waar varen ze allemaal ?

P.C even op z'n kant houden

Dinsdag 9ste ,  3e plaats klassement F ,  Overall 85ste !
 Laatste fles met zeewater gevuld en genoteerd voor het Marine Microplastic Project , een Amerikaans onderzoeks lab die onderzoek doet naar het plastic dat al vele decennia in zeeén en oceanen dus ook rivieren enz. zwerft. Dit oude plastic is verbrokkeld in microscopisch kleine  deeltjes , onzichtbaar voor menselijk oog , en grote gevolgen heeft voor mens en dier die deze deeltjes naar binnen krijgen . Zo dragen wij en veel andere zeilers hun steentje bij , de bedoeling is om de mensen vooral bewust te maken hoeveel , ga alleen maar alle verpakkingen e.d die jezelf al gebruikt , plastic er in omloop is en vervuilt . Tjerk en ik zien nu we ons afval scheiden wat een hoeveelheid dat met 2 personen al is.

Het microplastic project

Flinke wasbeurt
Woensdag 10 , coördinaten ; 15 gr.34 N – 056 gr.00 W
Nog maar 2000 mijl te gaan ! De nacht en hele dag wind gehouden , gemiddelde snelheid 7 knopen . Alweer geen schip te zien , de mooie blauw met witte half winder staat er prachtig bij , het is ons geheime wapen zeggen wij , beter dan een Spinaker die alleen voor de wind gebruikt kan worden , de halfwinder ,  de naam zegt het al , kan tussen halve wind en voor de wind veel , een thuis -komertje noem ik het , zo genieten we van dit mooie zeil.
De  meeste dagen prachtige zonsonder en opgangen mogen zien , één maal een opkomende knal oranje maan , erg speciaal. Wat ook speciaal is dat de afnemende maan niet van de zijkant afneemt zoals wij in Europa gewent zijn maar van de bovenkant afneemt , (hoedje af).

laatste stuk

Donderdag de 11ste ,  dag afstand 149 mijl

Een zware nacht , 04.30  Tjerk wordt wakker van het vreemde geschommel , gaat  naar boven en ziet tot zijn schrik de mooie blauwe halfwinder naast het schip in het water meegesleept worden !! ( we lopen met de stag fok nog vijf en halve knoop ), “kom eens gauw kijken “roept hij naar mij en weet niet wat ik zie , dit is niet zo best vraag mij af of hij gedeeltelijk onder het schip zit en hoop dat er geen lijnen in de buurt van de schroef hangen . Wat te doen , eerst de snelheid verlagen anders krijg je het zeil niet uit het water , dus stagfok naar beneden , langzaam maar zeker na veel gesjor ligt de halfwinder in het gangboord , deze lijkt nog heel maar in het donker is dat niet te bepalen , wel zien we dat de stag aan de bovenkant is gebroken of door geschavield , provisorisch als mogelijk alles vast gebonden en besluiten bij daglicht alles goed te klaren . Tjerk zijn armen bont en blauw mijn rib gekneusd zo kan het wel weer , snel naar de kooi na eerst het kotterzeil te hebben gezet .

Genaker geklaard in gangboord

Gebroken val is het probleem

Vrijdag 12 ste ,  de "Finish dag ".
De halfwinder is geborgen en hangt netjes aan de reling en is gelukkig nog heel ,het is weer een prachtige dag , nog maar 52 mijl te gaan!  Regenbogen in de lucht , de Nederlandse tijd is nu 15.30 , bijna in het zicht van Saint Lucia is het 4 uur eerder dus 11.30 , proberen langzaam om te schakelen . Uitgebreide lunch of is het nog ontbijt ? Verder een beetje voor ons uit zitten suffen en ja hoor , kijk per ongeluk naar de horizon en schreeuw “ LAND IN ZICHT ! “ Saint Lucia ligt voor ons ,raak helemaal opgewonden , het is 14.00 uur . Kalefater mij wat op

We trekken witte ARC T-shirts aan speciaal voor de Finish gekocht en de donkerblauwe ARC pet om mee te zwaaien .

CHAMPIONS !

Het eiland Saint Lucia ontvouwt zich en “Rodney Bay “komt dichterbij , Tjerk heeft verteld dat er een fotograaf in een rubberboot naar je toe komt om foto’s te maken , we zien hem al snel verschijnen  en foto’s maken.  Het Finish schip zien we in de baai liggen en gaan er hoog aan de wind op af,even twijfelen we nog of we hem niet door midden varen maar het komt helemaal goed , gefinisht  tussen het schip en de gele boei.  Er wordt enthousiast gezwaaid vanaf het schip , wij strijken de zeilen en varen naar de haven.
18 dagen en vijf en een half uur hebben wij er over gedaan en dat met z'n tweeën en zijn er van overtuigt dat we vooral met het weer, de wind en de Noordelijke héél erg veel geluk hebben gehad , het schip krijgt de grootste lof , een Malö 43 is werkelijk een topper !!

de fotograaf
finish schip

De ontvangst in de haven werkelijk grandioos , met veel getoeter , gejuich , muziek worden we opgevangen door het Yellow team , Clair en Tom . " Well done " roepen ze en vroegen van alles vooral of het goed was gegaan , we krijgen een "Rumpunch" aangereikt , een prachtige poster van Saint Lucia en een Tropische fruitmand . Veel zeilers die al gearriveerd zijn , klappen voor ons  en denk , we hebben het zeker erg goed gedaan, hoe goed zal later blijken !

Ontvangst muziek
Zwalkend lopen we met vaste grond onder de voeten naar de douane om in te klaren .

Nu is het wachten op de prijs uitreiking zaterdag de 20ste , ondertussen komen veel mensen langs om ons te vertellen dat we het goed gedaan hebben. Het is net één grootte familie hier aan het worden , een prima plek aan een brede steiger , achteraf kom ik erachter dat veel winnaars aan deze steiger liggen. Denen , Noren , Russen , Finnen enz. wij zijn de enige Nederlanders aan deze steiger , veel gezinnen met kleine kinderen om ons heen wat erg gezellig is , in totaal zijn er 27 kinderen , de jongste twee en een half , de oudste 15 jaar en spelen allemaal met elkaar.  Wij hebben er veel vrienden bijgekregen , Turkse ook Double Handed , Belgen , het Nederlandse gezin met 4 kinderen en een hondje varende in een grootte Catamaran e.a .

99 Bottles
       De prijs uitreiking , het is eindelijk zover zaterdag 20 december , om 16.00 uur worden de ARC zeilers met bussen vervoerd naar een grootte sporthal , beginnend met een Rumpunch bekijken we alle prijzen waarvan er heel veel van zijn , maar ja 250 schepen is veel .
Na wat korte toespraken is het zover , eerst de Race Divisie met zelfs twee 100m. jachten en een oude Volvo Ocean racer , daarna klasse A tot H . Wij zitten bij F en worden naar voren geroepen ,  een Derde Prijs !!  een mooie boord met inscriptie om op te hangen , veel gejuich en geklap van zeilers publiek , ook krijgen wij even later de eerste Prijs voor het winnende  Double Handed team , wat zijn we blij , daar krijgen we een mooie doos met 2  glazen met inscriptie en een envelop , inhoud een weekend naar een mooi hotel , 1 jaar geldig .  Ook zijn we 22 ste overall geworden , ook niet slecht ,
Er wordt die avond veel gejuicht en geklapt , gezoend en gefeliciteerd , iedereen ging terug met de bussen tevreden  naar de boot , er is nog lang na gefeest op onze steiger , alle buren en buren aan de overkant hebben een prijs gewonnen !

Tot slot , Tjerk en ik hebben geweldig genoten vooral van de ARC organisatie die voor alle deelnemers een zeer positieve instelling heeft gehad , zeker het Yellow team die dag en nacht paraat stond voor de zeilers . Clear , Bojan ,Tom en de vele medewerkers van de ARC .  Met dank aan Andrew Bisshop de grootte organisator van de ARC, een warm mens.
Het is erg jammer dat Nederland zo slecht vertegenwoordigt is bij deze geweldige ARC 2014.

Eindigend met de woorden van Tjerk en mij , DAT HEBBEN WE SAMEN TOCH MAAR GEFLIKT , WIE VOLGT .

First  Double Handed  price

Derde prijs en ...........22 ste overall !!

alle zeil kinderen op het podium

Wij , Tjerk en I bedanken alle blogfans die ons gevolgd hebben  , vooral vanaf de ARC website en ons zo konden volgen bij de oversteek en de leuke reacties .
Wensen de familie , kinderen en kleinkinderen  o.a.  (Tessa,Tara en Tieke) , Esmeé , Pascal,  Kathlinn, Brandon , kleine Aron en Fleur en Roel ,vriendinnen , nichtjes en alle anderen een prima Kerstfeest en Feestelijk en Happy Nieuwjaar.

HENNY ZOMERDIJK EN TJERK KOOPS

De komende tijd gaan wij genieten van de Caribische eilanden , zon , zee , mooie baaien en ankerplekken en natuurlijk een glaasje  "RUM PUNCH ".