zaterdag 20 september 2014

Madeira - Lanzarote - Fuerteventura - Gran Canaria september '14

Madeira in 4 dagen – oversteek naar Lanzarote , Fuertoventura en oversteek naar Gran Canaria.  September ‘14

Voor een paar dagen een auto gehuurd en de Zuid – Noord – Oost en West kant van Madeira doorkruist.
Laaste dag een stukje beklimming van berggebied “Balcoës”   met prachtige uitzichten op verschillende bergtoppen waaronder de hoogste “Pico de Ruivo”  1862 m. Het is een heldere en stralende dag om dit te doen en de moeite waard.

Beklimming Balcoës

Heel oud bruggetje
Wordt in oude glorie hersteld
Cognac distileerderij

Op de terug tocht naar het walvis museum een gigantisch gebouw waar vooral veel info en 3 D beelden over de bedreigingen waar Potvissen en andere soorten walvissen aan blootgesteld zijn , de grootste bedreiging is de mens b.v. het jagen nog steeds op walvissen , de plastic vervuiling en het verstrikt raken in netten.
uitzicht punt
Feest in kleine dorpjes rond de kerk
Versiering de kerk
Schipper Tjerk op terras
Westkust Madeira
Een natuurlijk zwemparadijs

Het mooie van Madeira is de natuur , erg groen veel bloemen en planten , volgens een info folder is Madeira ontstaan ongeveer in 1416 na een grote vulkaan uitbarsting.

Na het inleveren van de auto die moeite had de bergwegen omhoog te klimmen weer naar de boot en om 18.00 uur vertrokken om de flinke tocht naar de Canarische eilanden te maken, 400 mijl .
Nog lang zien we het hoge Madeira achter ons , een rommelige zee terwijl en geen wind is , we hebben ons daar al meer over verbaast dat het zo lang duurt voordat de zee weer rustiger wordt .

Eerste eilanden groep voor Lanzarote
avondzon op Lanzarote

landschap  Lanzarote

rotspartij ankerbaai.
Ons gevangen Tonijntje klaar voor de Cobb
zonsondergang in ons paradijsje
Baya Francesca aan t eiland Graciosa

vertrek naar Arrecife hooftstad Lanzarote

Op 2 september ankeren we in de prachte baai “ Francesca” bij het eiland Graciosa met uizicht op het onwerkelijke vulkaanlandschap van Lanzarote dat op een afstand ligt van anderhalve mijl.
Onderweg nog een kleine tonijn gevangen voor op de BBQ vanavond
Een paar heerlijke dagen hier doorgebracht en veel gesnorkeld , zien voornamelijk kleine visjes die als je stil ligt om je heen zwemmen.
Het zelf gemaakte blauwe zonnedoek komt goed van pas en geeft genoeg schaduw boven de kajuitramen zodat het binnen minder warm is. Later hebben we een kleine ventilator boven de keuken geïnstalleerd en dat is een genot bij het koken met het warme weer.
Ook de bijboot klaargemaakt en voet op de vaste wal gezet en het schip eens van de andere kant bekeken.
Na Arrecife de hoofdstad van Lanzarote waar we afmeerden in een splinternieuwe jachthaven die bijna klaar is , groots opgezet kan ik wel zeggen  , zijn we doorgevaren naar de Zuidkust van het eiland en even in de haven van Rubicon aangelegd om een paar boodschappen te doen .
Hier is het wel heel erg toeristisch en maar snel een ankerplek opgezocht een onrustige nacht door de swell die hier staat.

Carrelejo strand op Fuerteventura

Overgestoken naar Fuerteventura en voor anker voor het gezellige plaatsje Carrelejo , later de kleine haven in en eindelijk weer eens Hollandse kroketten gegeten in een eethuisje van natuurkijk een Nederlander.
In de haven liggen we bijna tegenover de Guardia Cevil (kustwacht van Spanje) dus veiliger kunnen we niet liggen , daar liggen ook 2 grote rubber boten bij , een paar mannen zijn wat aan het sleutelen aan de motor en pompen de ene boot wat op.
Volgende dag wordt de boot weer wat bijgepompt en verder gebeurd er niets , omdat wij op 5 meter afstand van die boot liggen zien we hem steeds slapper worden en schever gaan hangen . De volgende dag ja hoor eindelijk wordt er één wakker en gaat staan trekken en duwen tegen de half gezonken rubber boot , er komt steeds meer hulp en het Spaanse gekakel barst los er gaan steeds meer mensen vertellen wat het er moet gebeuren zelfs de watertaxi komt er bij die het nog beter schijnt te weten , wat een klucht we zitten eerste rang.
help hoe krijgen we deze boot rechtop!

veel deskundigen erbij
Grootste sportvisser         "De viswedstrijd"
alle soorten en maten boten
Start van de wedstrijd
Feest !!
Het kleine visbootje met de stoere vissers , Merlin word opgetakeld
Zou graag het verhaal horen hoe ze hem gevangen hebben

Tjerk heeft in een toeristen krantje gelezen dat er aan de Zuidkant van Fuerteventura een internationale sportvis wedstrijd wordt gehouden dus wij naar de haven van Grand Tarrajal gezeild vanwaar het zal gebeuren.  Van hele grote luxe sportvisboten bijna zo hoog als een flat , grote werp hengels met kolossale goudkleurige vislijn -molens in alle maten tot heel kleine sportvis bootjes . Toen ze uitvoeren de volgende dag zie je op de grotere boten soms wel 7-8 vissers druk bezig met het voorbereiden voor de vangst want wie de grootste vis vangst tja die word de winnaar , na het startschot zoeken ze met grote snelheid ergens de beste plek en komen laat in de middag terug.
Het feest terrein is gezellig om over te wandelen en wat te drinken ook voor kinderen is er veel te doen .
Zaterdag is het zo ver alle schepen zijn bijna binnen totdat er nog een klein sportvissertje aankomt met 3 man zij sleepten iets moeizaam mee aan de zijkant van het bootje je gelooft het niet maar heb het zelf gezien daar hangt half in het water half op het bootje een drie meter lange Merlin een vis met zón lange punt aan de snuit Er staat aan de wallekant een kraan klaar om het beest op te takelen , vind het wel zonde van zo’n mooie vis , je snapt wel wie de winnaar van 2014 is geworden.

Zondag een flinke oversteek (voorlopig onze laatste) naar Gran Canaria , 2 dagen geankerd voor Anfi del Mar waar we tot de ontdekking komen dat tijdens het roeien naar de wal de bijboot erg lekt gelukkig komen we ook terug  maar houden de voeten niet droog. Nu is de bijboot ongeveer 30 jaar oud maar gaan hem nog wel proberen te plakken Tjerk heeft nog wat oude lijm dus dat zal vast lukken , ha ha . Het zal er van komen dat we een nieuwe moeten kopen  wel hebben we onze schildpad van 2 jaar geleden weer langs zien zwemmen.

Door hard te roeien hebben we nog net het strand gered

En zo komen we in Puerto Mogan terecht ons favoriete plaatsje van de Canarische eilanden.

Haven gebouw Puerto Mogan

zonnetent
Alle vlaggen omhoog
Arjan heeft prima kettingen gemaakt tegen het schuren van de lijnen

Volgende week komen onze gasten Marty en Bart die we over hebben kunnen halen om vakantie hier te vieren.
Daarna gaan wij zoals de bedoeling is even voor een paar weken naar Nederland.
Begin november liggen we met de Selene in Las Palmas waar het grote feest gaat beginnen.
250 zeilschepen doen er dit jaar mee met de ARC  en we verheugen ons op dit grootte gebeuren vooral ook de overtocht 23 november naar de Cariebiën plus aankomst.
Er volgt nog een korte blog met wat  indrukken en foto's uit de haven van Las Palmas.

Deze reis van Nederland naar Puerto Mogan , Gran Canaria is ons uitstekend bevallen en zijn erg happy met elkaar en het schip.
En kunnen haast niet geloven dat we pas 3 maanden op weg zijn het lijkt een half jaar of langer.

1. Wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hadden. Ik zou ooit ook met de boot naar de Canarische eilanden willen (als mijn bankrekening dat ooit toelaat dan ;)...)