donderdag 28 augustus 2014

van Zuid Ierland - oversteken naar Spanje - Portugal en naar Madeira maand augustus'14

Reisverhaal;   Ierland ,  Kinsale , Fasnet Rock  en de oversteek naar Spanje - Portugal en oversteek naar   Porto Santo en Madeira .

Flink ingeslagen bij Lidl voor de grote overtocht naar Spanje , maar komen terug van het
plan,  nadat we de weerkaarten voor de komende 5 dagen ophalen en bekeken hebben is de verwachting een zware storm windkracht 9-10 bft.  dus wachten we een kleine week.

Kinsale in zicht
kleurige huisjes en vrolijke terrassen
Bij Kitty Ö Sé s de Ierse avond
De 2 feestgangers
We zijn toen eerst naar Kinsale een typisch Iers stadje gegaan , we hebben daar een geweldige folk- music avond meegemaakt , en dus behoorlijk de bloemetjes buiten gezet!! 2 groepen meiden die wat te vieren hebben gaan uit hun dak en betrekken ons er ook bij, zo dansen wij in een grote kring zelfs Iers met ze, wat een schatjes waren het.
Het is stampvol met vrolijke mensen en hebben gefeest totdat de muziek stopte om 01:00 uur. Moe en voldaan wandelen we weer terug naar ons schip , Kinsale vergeten we nooit meer!

De volgende dag met windstil weer op de motor dus, naar "Fasnet Rock" de grote vuurtoren in zee , vroeger droomde ik ervan deze nog eens te ronden want een echte zeiler moet toch minstens Fasnet Rock gerond hebben zouden m'n zeilvrienden zeggen, bij deze.
Zo gebeurd het die dag en kunnen we de vuurtoren rustig van alle kanten bekijken ( ronden) we hebben geboft dat er geen wind staat en hebben veel foto’s gemaakt ook geproost op een prachtige vuurtoren.

Fasnet Rock

Daarna naar Kinsale terug om vandaar over te steken naar Spanje als de storm de komende dagen wat geluwd is .
Het is zover vandaag 12 augustus gaan we aan de oversteek van 550 mijl beginnen .
Binnen in het schip zoveel mogelijk alles vastgezet , flinke pan met zuurkool stamppot gemaakt ( 5 dagen plezier van gehad ,eerste dagen geen trek)  de bedjes gespreid achterin het schip , voorin met een ruwe zee kun je niet slapen je rolt dan van de ene naar de andere kant , zelfs opgetild en weer op je bed gesmakt .
Zeilen gehesen we rekenen erop dat we 3 á 4 dagen onderweg zullen zijn,
Langzaam zien we Ierland verdwijnen en zeilen halve wind , het zelfstuur- apparaat de “Hydrovane” wij noemen hem Sjonnyboy , aangezet het bespaart stroom en stuurt het schip perfect zelf .
 Het werden hoge golven de windsnelheid nam toe 25 – 35 Bft. het schip maakte soms snelheden van 13-14 knoop !! de eerste tekenen van zeeziekte begonnen en aangezien ik iedere keer aan een ruwe zee moet wennen zocht ik vaak m’n kooitje op wachtend tot het overging. Tjerk heeft er weinig of geen last van alleen minder trek in eten  zo werd het een snelle afslank uur voor beiden .
Eerste 24 uur een record van 180 mijl gevaren en tweede dag 170 mijl we surfte eroverheen .
De tweede dag weer aardig van de zeeziekte af en loop weer op de zeebenen , intussen naderen we Spanje .

De lucht is inmiddels blauw de korte broeken kunnen eindelijk aan en na de eerste Spaanse rotspunten lopen we de splinter nieuwe haven van Muxia aan . Drie-en een halve dag hebben we er over gedaan  prima.
 Een prachtig oud Spaans dorp smalle straatjes leuk marktje vriendelijke mensen heel weinig toeristen, de nieuwe haven is net klaar ook de boulevard waar vooral de Spanjaarden graag wandelen,  ziet er mooi uit.

Na een dagje rust , verder naar Cascais even boven Lissabon , na twee dagen ankeren we in de grote baai wel moeilijk in het donker aan te varen door alle verlichting van de stad , maar het lukte na een drankje gaan slapen het is drie uur ‘nachts.
Na het wakker worden en het hooft boven het luik uit is het Waouww wat een temperatuur heerlijk en duiken het heldere water in precies waar we naar toe geleefd hebben.
4 heerlijke makrelen gevangen

aan een morring

Cascais is een erg  mooie stad heel veel toerisme , mooie grote en kleine strandjes en belangrijk een giga supermarkt van Jumbo dus inkopen gedaan mijn vouwfiets heeft moeite met het zware pak achterop .
Later in de haven wat wasjes en klussen aan de boot gedaan, op een terrasje drinken we de eerste Sangria .

20 aug. Vertrekken we naar Madeira en zijn weer een dag of 3-4 onderweg de wind is gunstig uit het Noorden .
Het wordt een tocht van 5 dagen 5 x 24 uur dus en beginnen met de Genaker op voor een rustig tochtje de prachtige blauwe kleuren stralen ons tegemoet en een grote windvanger.
Onze Genaker

Een 30 meterlijn uitgezet achter het schip . Deze lijn is verbonden aan een soort koektrommeltje achter het rode emmertje. zie foto   Scheepsschroefje begint te draaien door de waterverplaatsing . Aan het koektrommetje zit ook een draaiend gedeelte en gaat er een elektro draad naar een contact in de kuip . Door water energie blijft de ampère meter beter op pijl op het schakelbord binnen dit en het zonnepaneel werkt uitstekend.

Nadat we de vaargeul naar Gibraltar en de Middellandse zee overgestoken zijn zien we voorlopig geen schepen meer en hebben we rust de wind wordt ook steeds rustiger en wisselen zeil, Genaker weg en fok en grootzeil op.
We zeilden met prachtig weer en met een snelheid van 4 knoop over de grote oceaan , dat schiet natuurlijk niet erg op maar de zee is Azuur blauw  de zon is heerlijk ook de sterren en het maantje doen hun best en.... we hebben geen haast , maar na 2 dagen besloten we toch maar de motor aan te zetten onderweg hebben we nog een vislijntje uitgegooid maar vingen alleen plastic.
Zondags uitgebreid gebruncht in onze serre (kuiptent) en 'smiddags naar de bios we hoefden alleen het trappetje maar af en in onze zetels te gaan zitten , popcorn en frisdrank is voorhanden, het was een geweldige film "De Intouchables", met Francois Cluzet en Omar Sy in de pauze's gingen we buiten zitten en kunnen daar even afkoelen van de spanning.

Vijfde dag,   Even voor zonsopgang komt Porto Santo in zicht en na een paar uur zeilen kunnen we op de motor de haven in.
We hoorden dat Columbus dit rots eiland vroeger ook aangedaan heeft en dat vind je terug op het eiland ,standbeeld - info  we krijgen 30% korting hier omdat we met de ARC meedoen en zullen meer van zulke havens tegen komen , na de havenmeester willen we wegfietsen om de boel te verkennen maar werden teruggefloten door de Douane , deze ontvangd ons in een klein gebouw
en wordt er uiterst vriendelijk allerlei documenten en stempels klaargemaakt na een paar handtekeningen , paspoorten en scheeps- papieren konden we gaan.
Het leuke dorpje de volgende dag verkent .

Ook nog een dag geankerd met uitzicht op strand, dorp en rotsen

haven ingang

Dorpje en mooie stranden van Porto Santo

Na 2 dagen over- steken naar "Madeira ". Een steeds ruwere zee waarschijnlijk de invloed van het hoge eiland.

Eerste rotspunten van Madeira

toen we om de rotspunten waren werd het weer rustig op het water.

En komt de haven in zicht "Marina Quinta do Lordes

Zo dit is even het einde van deze blog en heb in één van de weinige havens m,n blog op de boot af kunnen maken en verzonden.