maandag 4 augustus 2014

Eind juli- begin augustus '14 Schotl.- Ulster- Isle of Man- Ierland

                                                         Verder naar de westkust van Schotland


Het laatste Lock , Sea Lock van het Caledonian Canal











Oban








 
Gezellig Oban













 Verder naar het Crinan Canal

 
Erg veel stroming onderweg !











 
Oude nog werkende scheeps helling




 
pracht plek tussen 2 sluisjes in Crinan







 
moeder en jonge Alk








Tjerk hees de Ierse vlag voor het laatste stuk naar Bally Castle een aardig stadje langs de kust
In de haven zagen we niemand met de Ierse vlag alleen Engelse , toen merkten we onze vergissing Bally Castle ligt in “Ulster”het gebied wat de Engelsen in Ierland bezet hebben en niet terug aan de Ieren willen geven ( persoonlijke mening van een Ierland fan).
Tjerk maar weer de Ierse vlag gestreken en geen zin om de Engelse gastenvlag erop te zetten.
 Er was in de laatste 2 haventjes een uitstekend ontvangst van WiFi en is het verbazingwekkend dat het in die kleine havens prima geregeld is ,  dat ontbreekt heel vaak in grotere havens.

We reisden verder over Ierse zee langs de grote baai van Belfast het weer is buiig maar lopen met een snelheid van 12 knoop , stroom mee naar de haven van Bangor .
Na een druilerige middag en avond zien we uit naar de oversteek van morgen naar het eiland “Man “ 50 mijl .
 .28 juli   Wekker gaat om 06:00 uur de schipper staat op en maakt zijn schip klaar voor vertrek het enige bemanningslid in dit geval een vrouw mag zich heerlijk omdraaien in haar kooi en slaapt dus uit. Wisseling om 09:30 koffie klaar en ARC vlaggen gehesen ook de zelfgemaakte rode vlag met de 3 benen erop voor het volgende eiland.  Na een paar uur komt het eiland Man in zicht , Tjerk wilde daar graag naar toe omdat hij als Assenaar veel met de TT races van doen had , en er lange tijd een uitwisseling van motorraces over en weer met “Man “ geweest is.



 We moeten wachten om  de haven van Peel  in te varen er zit een drempel voor de ingang en daar kunnen wij met onze diepgang van 2.10 m.  alleen met hoog water over.
Kregen een prima plek en het ziet er hier erg leuk uit.

De vlag het Manx-symbool , de rode vlag met daarop een cirkel waar drie benen aan zitten. Wat betekent dat ? de inwoners van het eiland hebben een prettig soort eigenwijze zelfstandigheid ontwikkeld . Ze zijn trots op hun eiland en laten dat graag weten. Eigen Manx munten, bankbiljetten , postzegels en een eigen taal. Bestuurlijk werken ze samen met het Verenigd Koninkrijk, maar daar hoor je ze zo min mogelijk over. Wel vertellen ze graag dat ze  géén onderdeel zijn van de UK en van de EU. En die vlag? De drie benen betekenen : Wichever way you trow me, i will stand.
Op de boulevard in Douglas



 
mooi straatje
Beroemde klok repro

 De volgende dag een rit met de lokale bus het 
 eiland rond geweest . Tijdens de rit naar de hoofdstad Douglas valt op dat om veel bomen, hekken en lantarenpalen grote kussens vastgemaakt zijn .
Al die bescherming hoort bij de Grand Prix-motorraces die hier zeer regelmatig worden gehouden.  Isle of Man kent geen snelheids- limiet op de wegen buiten de bebouwde kom, vandaar dat hier een beroemd stratenparcours ligt.
Man is een belasting paradijs vandaar die chique huizen en dure auto’s, Gaming en gokken wordt hier veel gedaan.
Een bijzondere belevenis om die eigenwijze Manx op deze manier te leren kennen, ook op onze vouwfietsen het enige vervelende is dat toen ik van het schip stapte mijn fotocamera uit de fototas viel en natuurlijk in het water, balen. Tjerk heeft hem met ons pas aangeschafte duiksetje  van de bodem gepakt was maar tweeënhalve meter diep. Nu maar proberen of het nog goed komt.







30 07    Weer zo’n hobbelige zee en 20 knoop wind tegen , besluiten we naar Zuidkant van het eiland te varen baai van  Port Erin om daar te ankeren.
Tussen de middag richting brug waaronder de “drempel” ligt we merkten dat de boegschroef het niet doet , de lichten van de brug sprongen op groen maar tegelijk nadat de brug bijna geopend  is staat de havenmeester hevig met zijn armen te zwaaien we mogen er niet door , het bleek dat de drempel omhoog was gekomen! Na ongeveer 20 min. Varen we gelukkig  de haven uit we waren al bang dat we hier drie weken vast zouden zitten.


  Aangekomen Port Erin  12 mijl , tijdens de busreis over het eiland waren we hier uitgestapt om te wandelen en hadden gezien dat er twee ankerboeien lagen dat kwam goed van pas nu,  vastgemaakt en eerst maar eens kijken naar de boegschroef , het koude water in ik was de liefhebster en wilde gelijk een goede wasbeurt nemen ondanks de kwallen die ik zag maar niet gevoel heb  vond ik de boegschroef onder het voorstuk van de boot op met duikbril en snorkel en zag daar wat hangen keek nog twee keer het leek op een lange vis weer naar boven om m,n zeilhandschoen aan te doen zo’n glibberige vis lostrekken is niet zo aantrekkelijk, met een paar ferme rukken schoot deze los, zijn kop en staart waren verdwenen klaar voor de koekenpan , nee hoor we hebben hem teruggegooid voor de meeuwen hebben er wel om moeten lachen hoogst waarschijnlijk heeft de vis daar klem gezeten al in de haven van Peel. Gelukkig is de wasbeurt goed gelukt en weer heerlijk schoon. 



31 07    Van Port Erin ( Man ) naar de  Ierse Oostkust 60 mijl varen wind van 10 tot 20 knoop en buiig  geankerd in  het Carling Fjord op de grens van Ulster , Ierland aan de overkant van het Fjord.
Van het Carling Fjord naar Arklow  80 mijl varen , veel regen geen wind dus veel motoren , langs Dublin   een bergachtig gebied met veel bebouwing , afgemeerd langs een visserschip.


05.00 vertrek naar het laatste stuk ZO Ierland wisselvallig weer 70 mijl te gaan ,we maken flinke afstanden om snel naar het zuiden te komen  langs Wexford – Roslare , de hoek om naar Waterford met stromende regen varen we de vissershaven in en leggen we tegen 2 zeilboten aan 18.00 uur.
 De havenmeester staat al te wachten.
                           
                                 

Vissers haven van Waterford







zo lig je aan een "moring"



04 07  Waterford   Het ziet er een stuk vriendelijker uit nu het mooi weer is  aan de overkant de Yachtclub , huizen gebouwd tegen een heuvel erg vriendelijk.
Om half 10 vertrekken we maar na twee mijl besluiten we terug te gaan om 70 mijl met tegenwind verder te hobbelen zien we niet zitten en aan een moring vast gemaakt , genoten van een prima zonnige dag er waren zeil wedstrijden voor Lasers een stuk of 60 dus erg gezellig en bruisend in de haven . s Avonds de boot- buren uitgenodigd voor een borrel aardige mensen en leuke tips die ze gaven , Ieren .

De komende plannen zijn om morgen naar Cork (Crosshaven) te varen daar voor de grote overtocht naar Spanje boodschappen in te slaan , wassen , water en diesel laden , deze blog versturen en nog even Fasnet Rock ronden om  (altijd nog eens gewild) en daarna  met gunstige wind de oversteek van c.a 4 tot 5 dagen te zeilen en na  600  mijl Cabo Finister  te ronden.
Tjerk trots 4 makrelen gevangen

vuurtje voor Crosshaven




Vanmiddag /vanavond oude herinneringen opgehaald van vroeger toen ik hier al eerder was met de Corkweek , ook Tjerk is er al eerder geweest.
In de avond koffie met een Haarlems Schalkje( is een likeurtje.

De volgende blog kan wel even duren ( de oversteek ) en de gelegenheid om Wifi te vinden maar..
tot spoedig aan de overkant.

P.S m'n fotocamera is ter ziele nu maar verder met de IPad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten